Amarant kiest voor Elanza & HelloID

Klantverhalen

December 2024

Met ruim 5.000 collega’s, 1.800 vrijwilligers en 400 locaties is Amarant een van de grootste zorgaanbieders in de provincie Brabant. Jacqueline Uijterlinde, projectleider IT en Advies, is bij Amarant aangesteld met een specifieke opdracht: het organiseren van een efficiënt proces waarmee uitzendkrachten toegang krijgen tot het ECD (Elektronisch Cliënten Dossier) en andere applicaties met SSO (Single Sign-On) en 2FA (Twee-factor-authenticatie).

Jacqueline licht toe: “De externe flexkrachten die Amarant inhuurt, moeten goede zorg kunnen leveren. Dit betekent dat zij tijdens hun dienst toegang moeten hebben tot het ECD en andere applicaties. Tegelijkertijd mag het verlenen van toegang geen grote belasting zijn voor onze ICT-afdeling en moet dit volledig AVG-proof gebeuren. Ik ben op zoek gegaan naar de beste technische oplossing, waarbij het platform Elanza in combinatie met HelloID van Tools4ever als winnaar uit de bus kwam.”

Elanza & HelloID

Voor Amarant wordt Elanza ingericht als het bronsysteem: hierin wordt vastgelegd welke uitzendkracht op welke dienst is ingepland. HelloID kan vervolgens, via de koppeling met Elanza, geautomatiseerd accounts aanmaken en toegang verlenen tot de benodigde applicaties. Na afloop van de dienst wordt de toegang tot deze systemen automatisch beëindigd. Jacqueline legt uit: “Met Elanza leggen we de verantwoordelijkheid voor het onderhouden van de gegevens van de externe flexmedewerker daar waar het hoort, namelijk bij de bureaus. Doordat we de juiste brongegevens hebben, kunnen we ervoor zorgen dat iedereen veilig kan inloggen en op de juiste manier gegevens van de cliënten kan vastleggen. Het scheelt zoveel handmatig en foutgevoelig werk.”

Planning en communicatie met bureaus

De autorisatie van flexkrachten voor interne systemen was de centrale aanleiding voor dit project. De gekozen oplossing levert echter ook voordelen op voor het plan- en flexbureau. Door de implementatie van Elanza kunnen diensten vanuit het plansysteem (Ortec) automatisch worden gedeeld met de verschillende uitzendbureaus waarmee Amarant samenwerkt. Hierbij worden diensten in de juiste volgorde en prioriteit uitgezet, waarna de geselecteerde zorgverlener automatisch in Ortec wordt geplaatst. Met deze oplossing elimineert Amarant een groot deel van de handmatige acties rondom planning en communicatie, waardoor diensten sneller worden ingevuld en processen efficiënter verlopen.

De implementatie van Elanza is bij Amarant gestart in Q3. De uitrol van HelloID volgt in de loop van het nieuwe jaar.

Gerelateerde artikelen