RAV Brabant professionaliseert haar inhuur met Elanza

Klantverhalen

April 2025

Bij de Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord (RAV-BMWN) draait alles om zorg bieden vanuit het hart. ‘We ondersteunen patiënten in intense, vaak ingrijpende momenten van hun leven’. RAV-BMWN levert dagelijks hoogwaardige acute en niet-acute ambulancezorg aan 35 gemeenten in haar verzorgingsgebied. Met ruim 750 medewerkers, twee gezamenlijke meldkamers en meer dan 170.000 ambulanceritten per jaar, behoort RAV-BMWN  tot een van de grootste ambulance organisaties van Nederland.

De afdeling planning heeft dagelijks meermaals contact met diverse uitzendbureaus. Tijdens deze contacten wordt gezocht naar oplossingen voor openstaande ambulancediensten die nog niet zijn ingevuld door eigen personeel of door bijvoorbeeld ziekte zijn vrijgekomen. Naast deze telefonische acties zijn er ook diverse mailcontacten per dag met de betrokken uitzendbureaus om aangemelde medewerkers te bevestigen en te controleren of zij aan alle door de RAV-BMWN opgestelde eisen voldoen. Ook de controle en verwerking van facturen voor de inzet van uitzendkrachten gebeurt op een handmatige, tijdsintensieve manier; uren op de factuur worden stuk voor stuk opgezocht in het rooster en getoetst. Voor de betrokken afdelingen geldt dat een ongewenst groot deel van hun week gewijd is aan deze taken.

De handmatige acties rondom planning en factuurverwerking zijn niet alleen tijdsintensief, maar verhogen ook de foutgevoeligheid in bedrijfsprocessen. Om de volledige inhuur en alle bijbehorende processen te verbeteren, kiest RAV-BMWN voor het platform van Elanza.

Wat levert het op?

Marco Smulders, Manager Bedrijfsvoering, licht toe waarom gekozen is om Elanza te koppelen aan Ortec, het plansysteem van de RAV: “Met het platform van Elanza houden wij zelf de regie en grip op de volledige inhuur van externe zorgcapaciteit. De automatisering zal daarnaast veel handmatige taken wegnemen en ervoor zorgen dat ons personeel haar tijd optimaal kan besteden en het werk effectiever en efficiënter wordt ingericht.’’ Een aantal belangrijke voordelen voor de RAV zijn:

  • Betere sturing op kosten en kwaliteit: Het platform biedt inzicht in actuele tarieven en het matchingpercentage van zorgverleners, waardoor altijd de juiste zorgverlener wordt geselecteerd voor openstaande diensten.
  • Tijdbesparing voor planners: Door de naadloze koppeling met Ortec worden diensten automatisch gedeeld met de externe partners van RAV-BMWN.
  • Compliance: De juiste zorgverleners worden automatisch op naam in het rooster van Ortec geplaatst, zonder gebruik van dummy-accounts.
  • Verbeteringen in het facturatieproces: Alle facturatiestromen worden door het Elanza-platform geautomatiseerd, waardoor foutieve facturen niet meer voorkomen en controle overbodig wordt en meer incidenteel/steekproef gewijs kan plaatsvinden..

Flexibel meebewegen in de toekomst

Het Elanza-platform is geschikt voor alle vormen van flexibele inhuur en PNIL. Het stelt de organisatie in staat om eenvoudiger contact te leggen met flexibele schillen die in de toekomst kunnen worden ingezet, zoals andere bureaus, eigen zzp-pools of regionale flexpools. Zo behoudt RAV Brabant Midden-West-Noord eenvoudig en effectief de controle over de inzet en inhuur van flexibele zorgverleners.

Gerelateerde artikelen