Klantinterview: Jacco Lamper, directeur MOB en Internos Thuiszorg


Jacco Lamper is werkzaam als directeur bij MOB in Rotterdam en Internos Thuiszorg in Dordrecht. Hij is na zijn studie Bedrijfseconomie zijn carrière begonnen als accountant bij Ernst & Young. Binnen de zorg heeft hij diverse managementfuncties bekleed, zoals onder andere oprichter en directeur bij de behandeldienst Novicare. MOB en Internos Thuiszorg zijn gebruikers van het Elanza platform en behoren tot onze gebruikers van het eerste uur.


  • Jacco, waar haal jij in je werk als directeur bij MOB en Internos de meeste voldoening uit?

Dat is wanneer ik een glimlach zie bij een van onze cliënten of medewerkers. Zeker als ik op een van onze woonzorglocaties kom zie ik onze cliënten regelmatig, en dat werkt motiverend.

Het mooie op die locaties is de bewust gekozen kleinschaligheid, zo kunnen we ons meer richten op elke individuele cliënt. Ik ben er trots op dat we hiermee goede zorg breed toegankelijk weten te maken. Je kunt er onder de huurgrens een appartement huren dus ook cliënten met een kleine beurs zijn welkom. Verder wonen op onze locaties vaak mensen met dezelfde culturele achtergrond bij elkaar. Dat maakt dat cliënten zich echt thuis voelen, zeker bij bewoners met dementie maakt dit een groot verschil.

  • Wat zijn belangrijke doelstellingen voor MOB en Internos in 2022?

Mindful, Thuiskomen en Werkplezier zijn de speerpunten van onze organisatie de komende jaren in ieder geval. Ze komen ook in ons jaarplan natuurlijk naar voren als doelstellingen. Mindful gaat bijvoorbeeld over onze medewerkers, waarvoor we komend jaar willen bereiken dat ze beter voor zichzelf gaan zorgen; mindful zijn dus. Zorgverleners vergeten namelijk nog wel eens dat zorgen voor jezelf ook enorm belangrijk is. Ze gaan dan te lang door als niemand op ze let, dus als organisatie willen we onze medewerkers daarin de juiste ondersteuning bieden.

Bij ons komen onze medewerkers op de 1e plek want tevreden medewerkers leveren goede zorg en daar worden onze cliënten weer blij van.

Een ander belangrijk thema voor komend jaar zijn de twee nieuwe locaties die geopend gaan worden. Er komt een woonzorglocatie voor cliënten met een Islamitische achtergrond, en een tweede voor Afro-Caribische cliënten. Daar gaan we prachtige, cultuur-sensitieve locaties voor inrichten waar onze cliënten zich echt thuis gaan voelen. De verschillen in beide locaties als je kijkt naar de customer-journey vind ik nu al prachtig om te zien!

  • Wat is voor jou het grootste voordeel van het platform dat Elanza biedt?

We hebben als organisatie altijd een flexibele schil nodig, idealiter niet meer 10% van onze totale capaciteit. Deze flexibele schil inhuren via het platform is allereerst veel efficiënter dan andere alternatieven die we hebben. Daarnaast zorgt de koppeling met Nedap Ons ervoor dat we veel minder tijd kwijt zijn aan administratie in de planning en bepalen we samen tarieven voor de zzp-ers en passen we die aan als dat nodig is.  Diezelfde koppeling zorgt er ook voor dat inkomende facturen aansluiten op onze eigen administratie, wat ook een belangrijk voordeel is.

  • We hebben net de jaarwisseling achter de rug. Welke belangrijke les heb jij het afgelopen jaar geleerd?

Afgelopen jaar heb ik gezien dat mensen een stuk flexibeler kunnen zijn dan eerst het geval was, met natuurlijk alle veranderingen door de coronacrisis die ons ook deels daartoe verplichtten. Een goed voorbeeld daarvan is het succes van beeldbellen in onze organisatie. Voorheen waren de cliënten huiverig en namen onze medewerkers aan dat onze cliënten er sowieso geen behoefte aan zouden hebben. In het afgelopen jaar is dat vanwege corona dus heel snel veranderd en is het nu een belangrijk instrument geworden in de zorg die we leveren. Het wordt ook beter gewaardeerd door zowel cliënten als medewerkers.

  • Er wordt veel geschreven over flexibilisering van de arbeidsmarkt in de zorg. Vaste medewerkers willen meer flexibiliteit en er zijn steeds meer zzp’ers. Merk je hier iets van bij MOB of Internos, en wat is jouw visie hierop?

Wij kunnen redelijk veel flexibiliteit bieden aan onze medewerkers, bijvoorbeeld door hoe we met vrije dagen om gaan. Medewerkers moeten hun uren maken, maar in onze roosters zit verder maximale flexibiliteit binnen de randvoorwaarden die we daarin stellen. We hebben daarom gelukkig relatief weinig inhuur en van de sterke toename van zzp’ers merken we als organisatie tot nu toe gelukkig minder met dank aan ons beleid.

We zien af en toe wel zorgverleners zzp’er worden, maar wat mij betreft is de motivatie daarachter te vaak vanwege de centen. Het onjuiste beeld leeft dat je als zzp’er meer verdient terwijl de persoonlijke ontwikkeling vaak minder wordt en ook van pensioenopbouw geen of weinig sprake is en dat vind ik wel vervelend.


Centrale coördinatie van bemiddelingspartners, opbouwen van een eigen zzp- of regiopool, een interne flexschil of flexibiliseren van vaste medewerkers. Meer weten over hoe zorgorganisaties er met Elanza voor zorgen dat hun flexibele schil als aanwinst wordt ingezet in plaats van als dure handjes wordt gezien?

Stuur een mail aan hallo@elanza.nl en we vertellen u graag meer!

< Terug naar nieuwsoverzicht

Klantinterview: Jacco Lamper, directeur MOB en Internos Thuiszorg


Jacco Lamper is werkzaam als directeur bij MOB in Rotterdam en Internos Thuiszorg in Dordrecht. Hij is na zijn studie Bedrijfseconomie zijn carrière begonnen als accountant bij Ernst & Young. Binnen de zorg heeft hij diverse managementfuncties bekleed, zoals onder andere oprichter en directeur bij de behandeldienst Novicare. MOB en Internos Thuiszorg zijn gebruikers van het Elanza platform en behoren tot onze gebruikers van het eerste uur.


  • Jacco, waar haal jij in je werk als directeur bij MOB en Internos de meeste voldoening uit?

Dat is wanneer ik een glimlach zie bij een van onze cliënten of medewerkers. Zeker als ik op een van onze woonzorglocaties kom zie ik onze cliënten regelmatig, en dat werkt motiverend.

Het mooie op die locaties is de bewust gekozen kleinschaligheid, zo kunnen we ons meer richten op elke individuele cliënt. Ik ben er trots op dat we hiermee goede zorg breed toegankelijk weten te maken. Je kunt er onder de huurgrens een appartement huren dus ook cliënten met een kleine beurs zijn welkom. Verder wonen op onze locaties vaak mensen met dezelfde culturele achtergrond bij elkaar. Dat maakt dat cliënten zich echt thuis voelen, zeker bij bewoners met dementie maakt dit een groot verschil.

  • Wat zijn belangrijke doelstellingen voor MOB en Internos in 2022?

Mindful, Thuiskomen en Werkplezier zijn de speerpunten van onze organisatie de komende jaren in ieder geval. Ze komen ook in ons jaarplan natuurlijk naar voren als doelstellingen. Mindful gaat bijvoorbeeld over onze medewerkers, waarvoor we komend jaar willen bereiken dat ze beter voor zichzelf gaan zorgen; mindful zijn dus. Zorgverleners vergeten namelijk nog wel eens dat zorgen voor jezelf ook enorm belangrijk is. Ze gaan dan te lang door als niemand op ze let, dus als organisatie willen we onze medewerkers daarin de juiste ondersteuning bieden.

Bij ons komen onze medewerkers op de 1e plek want tevreden medewerkers leveren goede zorg en daar worden onze cliënten weer blij van.

Een ander belangrijk thema voor komend jaar zijn de twee nieuwe locaties die geopend gaan worden. Er komt een woonzorglocatie voor cliënten met een Islamitische achtergrond, en een tweede voor Afro-Caribische cliënten. Daar gaan we prachtige, cultuur-sensitieve locaties voor inrichten waar onze cliënten zich echt thuis gaan voelen. De verschillen in beide locaties als je kijkt naar de customer-journey vind ik nu al prachtig om te zien!

  • Wat is voor jou het grootste voordeel van het platform dat Elanza biedt?

We hebben als organisatie altijd een flexibele schil nodig, idealiter niet meer 10% van onze totale capaciteit. Deze flexibele schil inhuren via het platform is allereerst veel efficiënter dan andere alternatieven die we hebben. Daarnaast zorgt de koppeling met Nedap Ons ervoor dat we veel minder tijd kwijt zijn aan administratie in de planning en bepalen we samen tarieven voor de zzp-ers en passen we die aan als dat nodig is.  Diezelfde koppeling zorgt er ook voor dat inkomende facturen aansluiten op onze eigen administratie, wat ook een belangrijk voordeel is.

  • We hebben net de jaarwisseling achter de rug. Welke belangrijke les heb jij het afgelopen jaar geleerd?

Afgelopen jaar heb ik gezien dat mensen een stuk flexibeler kunnen zijn dan eerst het geval was, met natuurlijk alle veranderingen door de coronacrisis die ons ook deels daartoe verplichtten. Een goed voorbeeld daarvan is het succes van beeldbellen in onze organisatie. Voorheen waren de cliënten huiverig en namen onze medewerkers aan dat onze cliënten er sowieso geen behoefte aan zouden hebben. In het afgelopen jaar is dat vanwege corona dus heel snel veranderd en is het nu een belangrijk instrument geworden in de zorg die we leveren. Het wordt ook beter gewaardeerd door zowel cliënten als medewerkers.

  • Er wordt veel geschreven over flexibilisering van de arbeidsmarkt in de zorg. Vaste medewerkers willen meer flexibiliteit en er zijn steeds meer zzp’ers. Merk je hier iets van bij MOB of Internos, en wat is jouw visie hierop?

Wij kunnen redelijk veel flexibiliteit bieden aan onze medewerkers, bijvoorbeeld door hoe we met vrije dagen om gaan. Medewerkers moeten hun uren maken, maar in onze roosters zit verder maximale flexibiliteit binnen de randvoorwaarden die we daarin stellen. We hebben daarom gelukkig relatief weinig inhuur en van de sterke toename van zzp’ers merken we als organisatie tot nu toe gelukkig minder met dank aan ons beleid.

We zien af en toe wel zorgverleners zzp’er worden, maar wat mij betreft is de motivatie daarachter te vaak vanwege de centen. Het onjuiste beeld leeft dat je als zzp’er meer verdient terwijl de persoonlijke ontwikkeling vaak minder wordt en ook van pensioenopbouw geen of weinig sprake is en dat vind ik wel vervelend.


Centrale coördinatie van bemiddelingspartners, opbouwen van een eigen zzp- of regiopool, een interne flexschil of flexibiliseren van vaste medewerkers. Meer weten over hoe zorgorganisaties er met Elanza voor zorgen dat hun flexibele schil als aanwinst wordt ingezet in plaats van als dure handjes wordt gezien?

Stuur een mail aan hallo@elanza.nl en we vertellen u graag meer!

< Terug naar nieuwsoverzicht